Aktuálně

Problémům se smogem by v Praze pomohla i urychlená dostavba Pražského okruhu

12. 11. 2015 DSC07787

I když se to na pražském magistrátu řeže hlava nehlava, přesto je z něj slyšet sílící hlasy, které volají po urychlené dostavbě Pražského okruhu. Nezbývá než věřit, že zasednou v důstojném počtu i v nové koalici, kterou se nyní jednotlivé strany v hlavním městě snaží složit. Oddechla by si nejen Praha, ale v podstatě i celá republika.

No, a když už jsme u oddechování, tak je jen krůček k dýchání, a to je to, oč tu běží. Prahu totiž trápí znečištěné ovzduší. Jedním z významných faktorů, které ho ovlivňují, je i automobilová doprava. Na její vyřešení čekáme již dlouho a klíčem k tomu, aby bylo smogu méně je i dokončování důležitých dopravních staveb, kam patří Pražský okruh, městský okruh a související radiály a spojky.

Praha chce více bojovat se smogem

Návrh na omezení těžké dopravy.

Návrh na omezení těžké dopravy.

V tomto týdnu na tiskové konferenci představil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) strategii hlavního města v oblasti boje proti znečištění ovzduší v Praze automobilovou dopravou. Vedení hlavního města v ní například navrhuje zákaz vjezdu kamionů nad 12 tun do širšího centra a zavedení nízkoemisní zóny. Automobily a jejich provoz jsou největším zdrojem emisí a prachu v metropoli, podílejí se na nich zhruba čtvrtinou.

Petr Dolínek

Petr Dolínek

„Problém se smogem není sice v Praze tak kritický, jako v jiných regionech, nicméně nechceme rozhodně tuto oblast podcenit. Postupně zavádíme nejrůznější opatření, která by měla situaci pomoci zlepšit. Zásadní úlevu, pokud se jej podaří prosadit, by měl přinést zákaz vjezdu kamionů nad 12 tun na území hlavního města, pokračují přípravy zavedení nízkoemisních zón, budou rozšířeny zóny placeného stání a připravujeme další opatření, která by měla omezit zejména tranzitní dopravu ve vnitřním městě,“ uvedl Dolínek, podle kterého situaci pomohlo i otevření Tunelového komplexu Blanka.

 

Dolínek vidí Pražský okruh jako absolutní prioritu

Pražský okruh - co kam vedeSnahy hlavního města o omezení tranzitní dopravy a tím i zlepšení čistoty ovzduší brzdí absence Silničního okruhu kolem Prahy (SOKP). Jeho dostavba je z pohledu radního Dolínka jednou z absolutních priorit. Vedení Prahy je zde ale odkázané na pomoc státu, který má stavbu na starosti.

Dolínek v tuto chvíli odmítá přistupovat k radikálním krokům, které zažila třeba Paříž, kde mohla v určitých dnech vyjet pouze vozidla například se sudou nebo lichou poslední číslicí registrační značky. „Taková opatření zatím rozhodně nejsou na místě. Abychom k nim nemuseli přistoupit někdy v budoucnu, je třeba již nyní dělat drobnější kroky. Mezi ně patří třeba i motivace řidičů, aby alespoň občas vyměnili automobil za veřejnou dopravu. Slouží k tomu i snížení ročního jízdného, které jsme zavedli,“ vysvětlil náměstek Dolínek.

Plány pěkné, ale…

Zákaz vjezdu těžkých kamionů nad 12 tun, rozšíření oblasti, kam nesmějí vozidla nad 6 tun a nízkoemisní zóna by jistě život Pražanům ulehčily. Až sem jsou plány magistrátu jasné a pochopitelné. Horší to ale je s jejich realizací.

DSC07723Jen obtížně se totiž dá něco zakázat, když k řešení chybí to podstatné, tedy říci, kudy by se ta zakázaná doprava měla vydat. A už jsme zpátky u chybějících dopravních staveb. V centrální oblasti Prahy je to nedodělaný městský okruh. Blanka sice někde pomohla a jinde zase spíše uškodila. Přesto je její přínos poměrně velký, jak signalizují první dopravní průzkumy. Samotnému městskému okruhu „chybí do finále“ ta část staveb, která by navázala na Blanku u Pelc-Tyrolky a dovedla automobily od severu k Jižní spojce (Štěrboholské radiále) v prostoru Rabakovské ulice, tedy jen kousíček severozápadně od známého Lanového mostu v Hostivaři.

Mapa SOKP a MOAby dopravní tahy měly v Praze vůbec nějaký smysl, tak musí existovat i spojení mezi městským okruhem a Pražským okruhem. O ty by se měla se postarat řada radiál a spojek. A jsme zase u toho, že nám v metropoli něco chybí… Namátkou můžeme jmenovat radiály (celé nebo jejich části) jako třeba Břevnovská, Radlická, Vysočanská či třeba Hostivařská spojka a další.

Místo okruhu stále jen pole...

Místo okruhu stále jen pole…

Okruh, okruh, okruh…

A již jsme se tedy chybějícími částmi pražské dopravní infrastruktury (ne)dostali až k Pražskému okruhu a ejhle, ten taky není hotový. Kamiony, valící se na Prahu po dálnici D1 od Brna a jejich další porce, přijíždějící po již zprovozněné části Pražského okruhu od Vltavy k Modleticím, jsou odsouzerny k tomu, aby absolvovaly vyhlídkovou jízdu přes Jižní Město, Spořilov, přes valy a stěny Jižní spojky jukly na Zahradní Město, Strašnice, Hostivař a často v krokovém tempu zamířily ke Štěrboholské radiále, která je dovede až do míst, kde Pražský okruh pokračuje (pravda, od Běchovic zase ne až moc dlouhým úsekem).

Pokud se ptáte, co chybí, tak je to stavba SOKP 511, tedy segment Pražského okruhu, který by od Modletic dovedl toto často „pomalu jedoucí parkoviště“ za pouhých 12,5 kilometru v poklidu k Běchovicím. Přitom právě tato stavba (SOKP 511) je ve své přípravě ze čtyř chybějících segmentů nejdále. O zbývajících třech segmentech jsme psali nedávno ZDE .

DSC06908Závěrem

Není proto divu, že s plány hlavního města na zákaz kamionů příliš nesouhlasí dopravní policie, byť spíše jen tiše, oslovena oficiálně ještě nebyla. Také dopravní studie, kterou pro Prahu vypracovalo ČVUT, říká, že zákaz by byl vhodnější až po dokončení Pražského okruhu. No, a ministerstvo dopravy potvrzuje kompetenci metropole zákaz vyhlásit, pokud existuje alternativní trasa(y) a pokud bude souhlas policie… .
Ani dopravci nejsou nadšeni připravovaným zákazem, se kterým se uvažuje od počátku roku 2017. Také oni namítají, že má smysl až po dokončení obou okruhů, nikdo problém s nimi nekonzultoval a v „postiženém území“ se nachází řada firem závislých právě na kamionové dopravě.

Jak je tedy vidět, tak řešení čistšího vzduchu v Praze není úplně jednoduché, ale bez dodělání základních dopravních staveb se v žádném případě neobejde. Víru v to, že se snad „ledy pohnou“ vyjádřil nakonec i náměstek Petr Dolínek, který uvedl: „Možná to pomůže i státu, aby zrychlil přípravu výstavby okruhu.“

DSC07668