Aktuálně

Se stavbou SOKP 511 bude souviset i přeložka Českobrodské

23. 9. 2015 SOKP 511 grab_00007

Obrátilo se na nás již několik čtenářů s dotazem, že jim není jasné, proč je vlastně křižovatka u Běchovic, spojující Štěrboholskou radiálu s R1 (tedy stavbami SOKP 510 a 511), tak velká. Vysvětlení je nasnadě.

Štěrboholská radiála (budoucí R12), jejíž úsek známe v současné době „od OBI“ k Běchovicím pod názvem Štěrboholská spojka, má v budoucnu opravdu fungovat jako opravdová radiála, která významně odlehčí dopravě od Běchovic (a vlastně již z prostoru kousíček od „lanového mostu“ v Hostivaři) směrem dál na hranice Prahy.

Kdo dnes projíždí po silnici I/12, která se již od Jarova a Hrdlořez jmenuje stejně jako v BěchovicíchČeskobrodská, v Újezdu nad Lesy pak Starokolínská a Novosibřinská a v Úvalech nese jméno U Přeložky, tak ví, že to není žádný med. A to bez ohledu na směr cesty a v poslední době i denní dobu. A to ani nemluvíme o tom, že silnice vlastně protíná zdejší historickou zástavbu k malé radosti řady místních obyvatel.

Trasa R12 od SOKP k hranicím Prahy.

Trasa R12 od SOKP k hranicím Prahy.

Právě u BěchovicŠtěrboholská radiála podcházet v rámci mimoúrovňové křižovatky (MUK) budoucí Pražský okruh. Pak zamíří mezi Běchovicemi, Újezdem nad Lesy a Úvaly na jedné straně a Dubčí, Kolodějemi, Sibřinou, Květnicí, Dobročovicemi a Škvorcem na druhé straně, aby se za Úvaly před křižovatkou na Tuklaky a Přišimasy vrátila do současné trasy silnice I/12.

Část R12 na území Středočeského kraje (označeno jako D021).

Část R12 na území Středočeského kraje (označeno jako D021).

V uvedeném úseku tedy bude R12 vlastně přeložkou silnice I/12. Délka hlavní trasy od Pražského okruhu (SOKP) až za Úvaly má být 12,6 km, z toho 44% na území Hl. m. Prahy a 56% na území Středočeského kraje. Navrhována je s parametry S 24,5/80 (šířka/ rychlost), vznikne zde šest MUK a na její trase pak i šest mostů. Během stavby dojde i k úpravám cca 19,9 km ostatních komunikací, na kterých se počítá s dalšími 17 mosty. Předběžný odhad stavebních nákladů míří těsně nad 5 miliard korun.

Přípravu stavby brzdí podobné problémy jako SOKP 511, tedy opakované zpochybňování trasy a řada odvolání, především ze stran občanských sdružení. Snahou ŘSD je nicméně doplnit veškeré podklady a vypořádat námitky tak, aby na konci února 2016 bylo možné pokračovat v územním řízení.
No, a pokud by vše šlo podle nevyřčených přání zatím „mlčící většiny“ za volanty, tak by i pro tuto stavbu mohly připadat v úvahu podobné termíny jako pro SOKP 511. Tedy nejdříve přelom let 2019/20 zahájení stavby a pak 40 měsíců realizace.

Pohled na MUK u Běchovic směrem na Prahu.

Pohled na MUK u Běchovic směrem na Prahu.

Celkový pohled na MUK u Běchovic.

Celkový pohled na MUK u Běchovic.