Aktuálně

Unijní předpisy změní do dvou let průběh technické kontroly

24. 5. 2016 11194517_10153255622239410_7372458081583530351_o

Česká republika musí do května 2018 aplikovat nové unijní předpisy. Ty hovoří jasně, měření emisí a samotnou technickou kontrolu musí provádět jen jeden subjekt. To znamená, že zmizí samostatné stanice pro měření emisí a jejich práci i agendu převezmou stanice technické kontroly.

Ministerstvo dopravy ČR (MD) proto očekává, že by mohly nastat kapacitní problémy a neúměrně by pak narostly doby čekání na celou STK. MD proto připravuje opatření, která by tuto hrozbu omezila. Jednak počítá s tím, že stanic technické kontroly přibude a zároveň hodlá tento specifický trh více otevřít konkurenci.

V České republice proto do budoucna vzniknou nové stanice technické kontroly. Motoristům to přinese větší komfort v tom, že STK budou dostupnější. MD navrhne úpravy zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, které trh s STK otevřou konkurenci. Nová pravidla by měla platit již v příštím roce.

13256030_1203039476381820_6827981530776568614_nV současné době oprávnění k provozování stanice technické kontroly uděluje krajský úřad. Ten vypočítává na základě počtu vozidel registrovaných v daném správním obvodu, zda je další stanice technické kontroly potřeba, nebo je daná oblast stanicemi dostatečně pokryta. V takovém případě není oprávnění pro provozování další STK uděleno.

Tento způsob hodnocení potřeby však v některých případech není dostatečně vypovídající. Auta registrovaná v určitém obvodu vůbec nemusí být v tom samém obvodu provozována a nemusí zde tedy ani absolvovat technickou prohlídku. Tato služba by měla být pro motoristy co nejdostupnější a nemělo by docházet k tomu, že majitel vozidla musí na objednání na STK delší dobu čekat.

stk průběžnáZ toho důvodu chce MD trh s provozováním stanic technické kontroly otevřít konkurenci. „Chceme, aby se zvýšil počet stanic technických kontrol tam, kde aktuálně motoristům mohou chybět. STK budou tím pádem dostupnější a objednací lhůty se zkrátí. Díky tlaku konkurence by mohlo dojít i ke snížení cen,“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok. Zároveň díky kontrolním mechanismům, které se uplatňují vůči STK již v současnosti (povinná fotodokumentace která se archivuje v Centrálním informačním systému STK po dobu 5 let, identifikace technika pomocí čárového kódu apod.) zůstane zachována kvalita a profesionalita prováděného úkonu, bez jehož absolvování auta na silnice nesmějí.

STK a SME se sjednotí

K této změně by mohlo ministerstvo přistoupit již v průběhu příštího roku. Otevíráním trhu s STK se chce MD v dostatečném předstihu připravit na aplikaci evropské směrnice, kterou mají všechny členské státy povinnost provést do května 2018.

12486028_10153853128784410_4400666761397815182_oTento unijní předpis požaduje, aby kontroly emisí i technickou kontrolu prováděl jeden subjekt. Dojde tak k zániku samostatných stanic měření emisí a naopak rozšíření pravomoci stanic technické kontroly. Pro řidiče tato změna přinese komfort absolvování obou prohlídek najednou a případné zjištěné nedostatky bude moci majitel vozidla řešit ihned a společně.

Protože sjednocením dojde k nárůstu agendy jednotlivých stanic technické kontroly, chce MD v dostatečném předstihu zajistit liberalizací trhu s tím, že stanic bude dostatečné množství, aby kapacitou dostatečně pokryly poptávku. V současné době funguje v České republice přibližně 370 stanic technické kontroly a 1800 stanic měření emisí.

Zdroj: MD