Aktuálně

Zbraslav a její okolí paralyzuje oprava mostu Závodu míru

30. 11. 2015 Most Závodu míru Zbraslav 005

do 12. prosince 2015 má probíhat souvislá údržba mostu Závodu míru, který slouží k dopravnímu spojení Zbraslavi s pravým břehem Vltavy – místní část Závist a železniční stanicí Praha – Zbraslav a dále pak s Prahou pomocí Komořanské ulice. Na mostě je omezený provoz a doprava je řízena kyvadlově. V okolí ale vznikají časté kolony, které se přenášejí i na další komunikace.

Na mostě se frézuje obrusná vrstva a dojde k opravě podkladu a následné pokládce litého asfaltu. Bude provedeno i obnovení vodorovné dopravní značení. Projektantem akce je AVS Projekt s.r.o. a dodavatelem pak Skanska, a.s.

Práce na mostu měly prý proběhnout při jeho úplné uzavírce až příští rok na jaře, ale výsledky měření ukázaly, že je potřeba zasáhnout hned. Praha se totiž obávala, že by další zimní provoz mostu uškodil do té míry, že by pak jeho oprava byla delší a dražší a možná by se most dostal i do havarijního stavu.

Most Závodu míru Zbraslav 002Situace je ale velmi nepříjemná pro obyvatele Zbraslavi. Ranní kolony aut sahají často až na náměstí i dále. Pro řidiče mířící do Prahy pak místo mostu se střídavým provozem zbývá již jen jako varianta Strakonická, která od spuštění Blanky také skřípá ve švech.
Postižena je také i silnice 101 v Břežanském údolí, která vede dále na most, kde se občas vytvoří kolony se zdržením v řádu desítek minut a podobné to je i v tradičně ucpávané Komořanské ulici ve směru od Modřan a Braníku. Problém se pak někdy přesouvá i pod most do ulice K Přehradám (tedy na Vrané a dál na Davli), kde ve špičkách také vznikají kolony.
S nadsázkou se dá říci, že v některých okamžicích je skoro nemožné ze Zbraslavi někam odjet, neboť i Strakonická, tedy R4 dál k Cukráku bývá zase kvůli opravám ucpaná. Příkladem byl minulý pátek, kdy zde stálo, co mohlo i nemohlo…

Most Závodu míru Zbraslav 003

Most závodu míru je prvním mostem na světě postaveným metodou samonosné svařované výztuže (tedy bez bednění). Střední betonový oblouk má rozpětí 75 m. Na každé straně jsou tři pilíře. Most je 210 m dlouhý a 9 m široký.
Most postavil podnik Stavby silnic a železnic podle projektu Ing. J. Tvrzníka a dokončen byl v roce 1964. Jeho prvními uživateli se stali cyklisté, účastnící se Závodu míru.
Původně stál v těchto místech (o malinko výše proti proudu) železný most nazývaný Zbraslavský most o třech polích (42 m + 62,6 m + 42 m), který byl vybudován nákladem 136 tis. zlatých v roce 1896.

MostZavoduMiruPanorama